|
Nuxa (– Şəki) şəhərində
qələmə alınmış TATAR (–Azərbaycan)
UŞAQ NAĞILLARI (1905-ci ildə Tiflisdə çap
olunub) 7. Kimi
Allah saxlasa o məhv olmaz 1. Şahzadə
Biri vardı, biri yoxdu, bir
padşah var idi. Onun cürbəcür üzüm növləri
olan gözəl bir bağı var idi. Bir dəfə
padşah bağda gəzirdi və üzümlərə
baxıb fərəhlənirdi. Birdən, o gördü ki,
orda-burda tənəklər sındırılıb və
üzümlər də xarab edilib. O, bağbanını və
öz nökərlərini çağırıb
soruşdu: Padşahın bağını xarab etməyə
kim cəsarət edib? Onlar hamısı cavab verdilər ki, bu
barədə heç nə bilmirlər. Padşahın
üç oğlu var idi. O, böyük oğlunu göndərdi
bağa qarovula. Amma şahzadə özünü saxlaya bilməyib
yatdı. Səhər məlum oldu ki, gözəgörünməz
düşmən yenə də bağa girmiş, tənəkləri
qırmış, üzümləri də xarab etmişdir.
Padşah ortancıl oğlunu göndərdi, amma bu da
heç nə bilmədi. Axırda, qarovula kiçik
şahzadə gedir. Səhərə qədər
ayıq-sayıq qalmaq üçün, gənc şahzadə
barmağını kərtdi və ağrısı daha da
çox olsun deyə, yarasının da üstünə duz
səpdi. Şahzadə əlində ox-kaman, oturub səbirlə
düşməni gözləyir. Budur görür: nəhəng
və əcaib div[1] gəlir. Bağın içi ilə
gedir, tənəkləri
qırır və üzüm yığır. Şahzadə
yayı dartıb oxu buraxdı, amma dəymədi. Div
bağda insan əməlini hiss edən kimi, qaçmağa
başladı, şahzadə isə cumdu onun dalınca. Onlar xeyli müddət qaçdılar, şəhərdən
xeyli uzaqlaşdılar və bir səhraya yetişdilər. Nəhayət,
div böyük bir daşa yetişib onu qaldırdı,
düşdü quyuya və gözdən itdi. Şahzadə
evə döndü, uzun kəndir götürdü,
qardaşlarını çağırdı və onlarla
birlikdə daşın yanına qayıtdı.
Qardaşlardan heç biri daşı tərpədə bilmədi,
amma kiçik şahzadə bir dəfə əlini vurmaqla
onu götürüb kənara atdı. O, kəndiri belinə
sarıdı və qardaşlarına göstəriş verdi
ki, onu quyuya sallasınlar və gözləsinlər.
Qardaşlar şahzadəni quyuya salladılar, orda oturub
gözlədilər. Quyu çox dərin idi. Şahzadə
elə ki onun dibinə çatdı, kəndiri özündən
açdı və başladı irəliləməyə.
O, yerin altında xeyli getdi. Nəhayət, gördü ki
üç gözəl qız taxtda oturub. Şahzadəni
görən kimi ona qışqırdılar: – Ay bədbəxt!
Bura necə gəlmisən? Bu saat div
durar, o sənə rəhm etməz, səni öldürər. Şahzadə isə onlara dedi: – Mən
eşitmişəm ki divlər canlarını
şüşədə saxlayırlar. Siz mənə
göstərin ki sizin divin həmin şüşəsi hardadı, mən isə onu
öldürüm və sizi də azad edim. Hamısından ən qəşəngi olan gənc
qız, şahzadəyə istədiyi şüşəni
göstərdi və yenə qaçdı öz yerinə.
O, divin canı olan şüşəni götürdü.
Div hiss eləyən kimi ki onun canı düşmənin –Adəm
evladının əlindədir həmin
dəqiqə nərə çəkdi və
çıxdı döyüşə. O, şahzadənin
üstünə atılıb onu parçalamaq istədi.
Amma şahzadə şüşəni daşa
çırpdı və nəhəng yıxılıb
öldü. Bu işdən şad olan qızlar şahzadəni
əhatəyə alıb, qalib gəldiyinə görə
onu təbrik etdilər və azad olduqlarına görə
minnətdarlıq etdilər. O, qızların
hamısını düşdüyü yerdəki kəndirin
yanına gətirdi və bunu əvvəlcə yaşca ən
böyük qıza sarıyıb qardaşlarına
qışqırdı ki dartsınlar. Onu dartıb
çıxardılar. Sonra ikinci qız
çıxarıldı. O zaman ki növbə kiçik
qıza çatdı, bu, şahzadəyə dedi: – Mən
o biri qızlardan qəşəngəm. Əgər, sənin
qardaşların məni görərlərsə, onda, səni
burdan çıxarmazlar və sən quyunun dibində həlak
olarsan. Qoy əvvəl səni çıxarsınlar, sonra isə
məni. Şahzadə cavab verdi ki: – Yox!
Birinci sən çıx, sonra isə mən
çıxaram. Qardaşlarım məni burda qoymazlar! Qız dedi: –Yaxşı,
amma yadında möhkəm saxla, əgər onlar səni
çıxarmasalar, onda bu tərəfə get – əvvəlcə
iki qoyunla rastlaşacaqsan, biri qara, biri ağ. Əgər sən
ağ qoyunun belinə otura bilsən, o səni işıqlı dünyaya atacaq, əgər
çaşıb qara qoyunun belinə otursan, o səni
qaranlıq dünyaya atacaq. Qara qoyundan qaç və
yalnız ağ qoyunun belinə min, onda, tezliklə bizə
qovuşarsan! Bundan sonra qızı quyudan çıxardılar. O
vaxt ki növbə şahzadəyə çatdı,
qardaşları onu quyunun ağzına azca qalana qədər
qaldırıb, birdən kəndiri kəsdilər və bədbəxt
şahzadə quyunun dibinə yuvarlandı. Özləri isə
qızları evə apardılar və atalarına dedilər
ki, guya, onların kiçik qardaşları quyuya birinci
düşüb və divlə davada həlak olub. Bundan sonra
isə özləri quyuya düşmüş, divi
öldürmüş, həmin qızları azad etmiş və
evə gətirmişlər. Padşah da kiçik oğlu
haqqında böyük qardaşların
danışdıqlarına inandı. Kiçik şahzadə isə quyunun dibində
özünə gəldikdən sonra durub, gözəl
qızın göstərdiyi tərəfə getdi. O, orada
qara və ağ qoyunu tapdı və istədi ağ qoyunun
belinə minsin amma qara qoyun onu çaşdırdı və
o, bunun belinə sıçrayaraq qaranlıq dünyaya
düşdü. Həmin dünyada xeyli gəzib-dolaşdı.
Nəhayət, gördü ki, bir qız əlində yemək
aparır. O, qızdan soruşdu: – Bu nədir? Qız cavab verdi: – Bu
plovdur. – Hara
aparırsan onu? – Orada
bir əjdaha var. O, çayın başında oturub və
bizə su vermir. Mən bu plovu aparıram ona. Əjdaha plovu
yeyən vaxt, mən səhəngimi doldurub evə gətirəcəyəm.
Bizdə hamı hər gün belə edir. O, plovu qızın əlindən
alıb yeyəndən sonra əjdahanın yanına getdi və
onu öldürüb suyu buraxdı. Bunu görən qız əllərini
əjdahanın qanına boyayıb şahzadənin kürəyinə
basdı. Bundan bir neçə adam xəbərdar olub getdilər
o yerin padşahına xəbər verməyə ki, guya, onlar
imiş əjdahanı öldürənlər və onun
camaatının canını qurtaranlar. Bundan sonra şahzadə yoluna davam etdi və
qollu-budaqlı böyük bir ağac gördü. O, dincəlmək
üçün ağacın kölgəsində yatdı.
Birdən yuvada olan quş balaları, elə haray-həşir
saldılar ki, şahzadə diksinib yuxudan ayıldı. O
gördü ki uzun və əcaib bir ilan quş
balalarını yemək üçün ağaca
dırmaşır. Onlar isə vahiməyə
düşüb hay-küy salıblar. O, ilanı öldürüb
atdı, qayıtdı öz yerinə və yenə
yatdı. Şahzadə yatan zaman, yuvaya böyük bir
quş – quşcuğazların anası qondu. Şahzadəni
görən kimi: «deməli, budur hər gün
balalarımı bir-bir yeyən düşmən!» deyə,
fikirləşib şahzadənin üstünə
şığıdı. İstədi ki qanadı ilə onu
vursun, o saat balaları yuvadan qışqırdılar: – Anaaa, ona dəymə! O, bizim
düşmənimizi – ilanı öldürdü və bizi
xilas etdi! Onda, quş böyük qanadlarını şahzadənin
başının üstündə geniş açdı və
onu günəş şüasından mühafizə etdi. O
vaxt ki şahzadə yuxudan doydu və ayağa qalxdı,
quş ondan soruşdu ki balalarını ilandan xilas etməsinin
əvəzində nə istəyir? Şahzadə isə
heç nə istəmədi, bircə, xahiş etdi ki onu işıqlı dünyaya
çıxarsın. Quş göstəriş verdi ki, bir
qoyun və bir bardaq süd gətirsin. Şahzadə o yerin
padşahının yanına yollandı və bildirdi ki o, əjdahanı
öldürüb və onun təbəələrinə su
verib. Padşah ona inanmadı. Onda, şahzadə dedi ki bunu
filan qız görüb. Qız isə şahzadənin
sözünü təsdiq etdi. Onda, padşah qıza sual
verdi ki bunu necə sübut edə bilər? Qız şahzadənin
kürəyindəki qanlı işarəni göstərib
dedi ki bunu öz əli ilə
vurmuşdur. Hamı inandı və soruşdular ki öz zəhmətinin
müqabilində nə istəyir? «Bir qoyundan və bir bardaq
süddən başqa heç nə!» deyə, şahzadə
cavab verdi. Həmin saat tələb olunan şeyləri ona
verdilər. O, qoyunu kəsdi, ətinin və bir bardaq
südün hamısını gətirdi quşun
qabağına. Quş ona dedi ki, nə vaxt «qağ» deyə,
qışqırarsa, onda, ona bir tikə ət verməlidir,
«çağ» deyə, qışqırdıqda isə
süd. Şahzadə əti və südü
götürüb quşun belində oturdu. Quş öz
yükünü qaldırdı yuxarı və yuxarıda
öz «qağ» və «çağ» larını
qışqıran vaxt, elə, şahzadədən ət və
süd alır. Onlar artıq xeyli yüksəyə
qalxmışkən, işıqlı
dünyaya çatmağa azca qalmışkən isə ət
qurtardı. Amma quş qışqırdı «qağ!». Nə
etməli? Şahzadə belə etdi:
bıçağını çıxarıb öz
ayağından bir tikə ət kəsdi və verdi quşa.
Quş o saat başa düşdü ki bu, insan ətidir və
onu udmayıb dilinin altında saxladı. O, son
gücünü toplayıb işıqlı
dünyaya çıxdı. Quş şahzadəni yerə
qoydu və ona təklif etdi ki, ayağa durub getsin. Amma
şahzadə ağrısını quşdan gizlətmək
üçün, guya, yorulub və dincəlməlidir, deyə
getməkdən imtina etdi. Quş dayanıb xeyli gözlədi.
Şahzadə isə ayağa duran kimi o saat
yıxıldı, səhhəti hərəkət etməyə
imkan vermədi. Quş dilinin altından əti
çıxardıb onu şahzadənin yarasına qoydu və
öz qanadları ilə bunu sıxdı. Ondan sonra onun
ayağı tamamilə sağaldı. Şahzadə ayağa durdu və öz ölkəsini
axtarmağa getdi. Xeyli axtardıqdan sonra nəhayət öz
vətənini tapdı. Getdi atasının yanına və
öz qardaşlarının etdikləri haqda ona
danışdı. Ata –padşah, öz böyük
oğlanlarını çağırıb onları edam
etdirdi. Kiçik oğlunu isə vəliəhd təyin etdi
və onu kiçik qızla evləndirdi. 2. Xeyirxah və Alçaq
Biri
vardı, biri yoxdu. Allahdan başqa, əvvəl
kimsə yox idi. Vardı bir xeyirxah və bir alçaq adam. Onlar
öz aralarında dostluq edirdilər. Bir dəfə, onlar yol
ilə gedirdilər, hər birinin zənbilində bir
çörək vardı. Yolda onlar acdılar və
Alçaq, Xeyirxaha dedi: – Gəl birinci sənin çörəyini yeyək,
bir də nə vaxt acdıq, belə yeyərik mənim
çörəyimi. Bu minvalla, o, Xeyirxahı aldatdı və onun
çörəyi yeyilmiş oldu. Bir xeyli vaxt keçəndən
sonra Xeyirxah acdı və Alçağa dedi: – Gəl qardaş, indi sənin çörəyini
yeyək! – Bağışla əzizim, bacarmaram! Əgər
biz indi mənim çörəyimi yesək, onda, sonra mən
acından ölərəm ki, – deyə o biri cavab verdi. Öz
yoldaşının bu hərəkətindən inciyən
xeyirxah adam, ondan ayrıldı və başqa yolla getdi. Ac-acına
xeyli yol getdi və nəhayət, köhnə bir xaraba dəyirmana
rast gəldi. O girdi dəyirmana, qalxdı dəyirman təknəsinə
və orada uzanıb gecələdi. Gecə, bir də
gördü ki, dəyirmana Ayı girdi, dalınca da Qurd və
Tülkü. Üç yoldaşın üçü də
dəyirmanın içində əyləşdi. Ayı və
Tülkünün kefi saz idi, əylənir və
gülürdülər, amma Qurd acıqlı və bikef idi
və lal-dinməz oturmuşdu. Birdən, ayı
tülküyə üz tutub dedi: – Tülkücan, de görüm
nə səbəbdən kefin bu qədər sazdır? – Niyə də kefim saz olmasın? –deyə
tülkü cavab verdi, – bax, o kənd
yaxınlığında çox hündür,
qollu-budaqlı bir ağac durur. Onun altında xeyli xəzinə
gizlədilib. Oradan mən pul götürürəm və
onları xərcləyirəm və Allaha şükür,
çox yaxşı yaşayıram. – Bəs sən niyə şənsən? –deyə
Tülkü müraciət etdi ayıya. – O meşə ki yerləşir odur ha, o dağın
üstündə, kənarında bir qocaman ağac var, –
cavab verir ayı, –onun bütün yekə
koğuşları balla doludur: hər gün mən
qalxıram o ağaca və bal yeyirəm. Nə dərdim ola
bilər ki? – Qardaş, bəs sən niyə belə qəmgin və
bikefsən? – deyə onlar qurddan soruşdular. – Niyə bikef olmayım? –deyə qurd
mırıldadı, –üç gündən artıqdır
ki, mən acam. Kəndin ətrafında naxır durur; amma
orda yekə bir köpək var, hansı ki, səhərə
qədər gözünü qırpmır və hamı
naxırdan yan keçir, belə ki, nə qədər cəhd
etsəm də, heç cürə ordan
qoyun gətirmək və yemək mənə müyəssər
olmur. Və qəribə işdir, heç kim bu köpəyi
öldürmür, öz aramızda qalsın, kim etsə idi
bunu, bu onun üçün çox xeyirli ola bilərdi. Bu
yerin padşahının qızı xəstələnib və
onu heç bir həkim sağalda bilmir. Ona görə
padşah vəd edib ki, kim sağaltsa onun qızını,
qızını ona ərə verəcək. Əgər bu
köpəyin beynini o naxırdakı bir qara qoyunun beyni ilə
qarışdırsan və bu qarışığı
padşah qızına yeməyə versən, onda, qız
sağalar. Amma mənim bədbəxtliyimdən, bir adam
tapılmır, kim bilsəydi bu barədə,
sağaldardı gözəl şahzadəni və alardı
onu özünə, məni də bu lənətə gəlmiş
köpəkdən xilas edərdi! Xeyirxah adam
bu söhbətin hamısına qulaq asdı. O, səhər
ayağa qalxdı və qızı xəstə olan
padşahı axtarmağa getdi. Padşahı
soraqlaşıb, o, yola düşdü onun paytaxtına və
söz buraxdı ki, padşah qızını sağalda bilər.
O saat bu barədə padşaha xəbər
çatdırdılar. O, xeyirxah adamı yanına
çağırdı və dərdinə əlac istədi,
söz verdi ki, öz vədini həmin saat yerinə yetirəcək.
Onda xeyirxah adam göstəriş verdi ki, o sürüdən
qara qoyunu və yekə köpəyi gətirsinlər,
onları kəsdi, onların beynini çıxarıb
qarışdırdı və verdi şahzadəyə yeməyə,
ona görə də qız sağaldı. Padşah,
qızını verdi Xeyirxah adama, çox böyük təmtəraqlı
toy çaldırdı. O öz kürəkənini adam elədi
və onu var-dövlət içində üzdürdü.
Xeyirxah adam hündür ağacın altındakı
bütün xəzinələri və balı da axtarıb
tapdı və götürdü özünə və
naz-nemət və gah-cəlal içində
yaşamağa başladı. Neçə
vaxtdan sonra Xeyirxah adama onun sabiq dostu – kasıb və lüt
halda olan Alçaq adam rast gəldi, onu belə var dövlət
və gah-cəlal içində
görüb soruşdu: – Qardaş, sən necə çatdın bu mərtəbəyə? O biri dedi: – Filan yerdə, filan tərəfdə bir dəyirman
var. Get ora, gir təknənin içinə və gecələ,
onda sən bilərsən mən necə qazandım
bütün bunları. Alçaq adam getdi, axtarıb tapdı dəyirmanı,
girdi təknənin içinə və gözlədi. Gecə
dəyirmana yenə gəlib çıxdı: Tülkü,
Qurd və Ayı. Bu dəfə Qurd şən idi, o biri ikisi
isə bikef. Ayı Tülküdən soruşur ki, –«nə
üçün o kefsizləşib?»; Tülkü də
cavab verir ki, –«onun xəzinəsini talan ediblər, indi daha necə
yaşasın». Ayı bildirdi ki, ağacı kəsiblər
və balı aparıblar. Qurd isə dedi: – Lənətə gəlmiş köpəyi
öldürüblər və beynini padşaha aparıblar.
Artıq, indi mənim düşmənim yoxdur. Hər gün
mən bir qoyun aparıram və yeyirəm! – Yəqin ki kimsə bizə qulaq asır, –deyə
Tülkü barmağını dişlədi. – Yoxsa, kim bilə bilərdi bizim sirrimizi? –qeyd elədi
Ayı. – Gəl, axtaraq onu, bəlkə indi də
burdadır. Onlar başladılar dəyirmanı axtarmağa, təknənin
içindən Alçaq adamı tapdılar və
parçalayıb tikə-tikə etdilər. Alçaq adamın aqibəti, bax, belə oldu. 3. Oğlanın
əhvalatı
Bir qadının bir oğlu və bir dayçası
var idi. Oğlu dayçanı çox sevərdi; o nə
vaxt dərsdən qayıdardı, o saat dayçanın
yanına gedər, onu oxşadar və öpərdi,
yedirib-içirər, həmişə vaxtını onunla
keçirərdi və diqqət yetirməzdi nə
oxumağa, nə işə. Anası fikirləşdi ki, bu uşağı üçün ziyandır
–o, savadsız qalacaq və tənbəl olacaq. Buna görə
ana istədi necə olursa olsun, oğlunun həmin məşğuliyyətini
tərgitdirsin. Bir dəfə ana xəstələndi, həkim
çağırdı və ona dedi: – Mən yalanmışdan xəstələnmişəm
və səni ona görə çağırmışam
ki, sən mənə dərman kimi dayça əti məsləhət
görəsən. Mənim ərimə de ki, mənim xəstəliyim
sağalmayacaq – əgər o, Dayçanı kəsməsə
və onun ətini mənə yeməyə verməsə! Həkim elə də etdi və əri
dayçanı kəsmək qərarına gəldi. Oğlan bildi ki, onun dayçasını kəsmək
istəyirlər –o getdi dayçanın yanına,
başladı ağlamağa və ona başa salmağa
işlər nə yerdədir. Düzdür, Dayça da
insan kimi danışa bilmirdi, amma o, yaxşı başa
düşürdü qarşısında nə
danışırlar və özü bütün işarələrlə
başa sala bilirdi. O, oğlanı belə başa saldı: – Sən get dərsə! Nə vaxt onlar məni
aparacaqlar kəsməyə, mən kişnəyərəm,
onda sən qaç yanıma və atandan istə ki, o
heç olmasa qoysun bir-neçə dəqiqə məni
minib gəzməyə. Amma sən mənim üstümdə
oturanda möhkəm dur və qamçı ilə mənə
elə bərk vur ki, mənim dərimin bir parçası
qopsun, sonrası isə artıq mənim işimdir. Oğlan belə də etdi. O vaxt ki oturdu
dayçanın üstündə, onu elə qüvvətlə
vurdu ki, dərisinin bir parçası bir tərəfə
uçdu. O, külək kimi əsdi və oğlanı
apardı. Heyrətə gəlmiş ata öz oğlunu
yalnız görə bildi. Oğlan öz dayçasının üstündə
xeyli getdi və yetişdi bir meşənin yanına. Burada
onun qulağına hansısa vəhşi
heyvanın səsini dəydi. Daha da yaxınlaşdıqda isə
görür ki, bir pələng maral udub, amma onun buynuzu
ilişib dişinə və beləcə qalıb, buna
görə də pələng qışqırır və
az qalıbdır ki, ölə. O saat o, dayçadan
düşdü və maralın buynuzunu kəsdi. Onda, pələng
maralı uddu və həlak olmaqdan qurtuldu. Pələng
oğlana dedi: – Sən mənə belə yaxşılıq elədin!
Bunun əvəzini necə çıxım? Bax, mənim bir
balam var, onu mən verəcəm sənə
və o, çətin hadisələrdə səni qoruyacaq. Oğlan, pələng balasını
götürdü və yoluna davam etdi. Çatdı
başqa bir meşənin yanına, yenə də vəhşi
heyvan nəriltisi eşitdi. Yaxınlaşıb gördü
ki, şir maral udub – bütün gövdəsi artıq
udulub, amma buynuzu xirtdəyindən keçmir, buna görə
də şir qışqırır. Oğlan maralın
buynuzunu kəsdi, şir öz ovunu uddu və xilas oldu.
Şir də pələng kimi, bu xidmətinin əvəzində
mükafat olaraq öz balasını ona verdi. O, hər iki vəhşi
heyvanı götürdü və yoluna davam etdi. Nəhayət, o gəlib çatdı bir şəhərin
yanına. Şir balası və pələng balası ona
dedilər: – Öz dayçanı ver bizə –biz onu
qoruyacağıq, sən özün isə gir şəhərə
və özünə iş axtar. Nə vaxt təhlükədə
olsan əllərini bir-birinə vur və biz sənə
köməyə gələk. Oğlan öz dayçasını verdi onlara və
yollandı şəhərə. O getdi padşahın
bağbanının yanına və ona muzdurluq etdi. Bir dəfə
bağban tərəvəz səpmək üçün ona
yer qazmağı tapşırdı və özü harasa
getdi. Gənc əllərini bir-birinə vurdu, vəhşi
heyvanlar dayça ilə birlikdə gəldilər –onun
göstərişi ilə onlar yeri qazdılar və səpinə
hazırladılar. Sonra o, padşah kimi geyindi, mindi öz
dayçasına və başladı sürməyə, gəzintidən
sonra isə yenə öz bağban paltarını geydi, vəhşi
heyvanlarını sığalladı və buraxdı. Bütün bunları padşahın kiçik
qızı gördü. Bu qeyri-adi işlərə təəccübləndi
və qəribə vəhşi heyvanları özünə
tabe etmiş gənc oğlana vuruldu. Qız getdi iki
böyük bacısına belə deyir: – Nə vaxta qədər biz qız qalacağıq? Gəlin
atamıza üç yemiş göndərək: lalıxlamış, dəymiş və kal. Onlar belə də etdilər. Öz
qızlarının hədiyyəsini görən
padşah-ata, öz vəzirlərini yığdı və
onlardan soruşdu: «bu hədiyyələr nə deməkdir?»
Onlar izah etdilər ki, lalıxlamış
yemiş –böyük qız, dəymiş –ortancıl, kal isə
kiçik qızdır ki, onlar bu hədiyyələrlə
ona işarə edirlər ki, onların gəncliyi keçir
və onların, daha, ərə getmək vaxtlarıdır.
Onda padşah əmr elədi şəhərin bütün
cavan oğlanlarını toplasınlar ki, onlara göstərsin
qızlarını. Qızların isə hər birinə
bir alma versinlər – kim xoşlarına gəldi, onu da
şahzadə qızlar alma ilə vurmalıdır. Buna
görə, qız kimi vurarsa, ona ərə verilmiş
olacaq. O vaxt ki, gənc adamlar yığılmış oldu,
böyük qız öz alması ilə vurdu baş vəzirin
oğlunu, ortancıl qız vurdu digər bir baş əyanın
oğlunu, kiçik qız isə heç kimi vurmadı.
Onda padşah soruşdu, «yoxmu şəhərdə
başqa cavan oğlan?», axtarıb tapdılar və gətirdilər
padşah bağbanının muzdurunu, hansı ki, daha əvvəl
baxışda yox idi. O gəlib yanından keçən kimi,
kiçik qız öz alması ilə onu vurdu. Padşah
öz qızına hirsləndi və dedi ki, qızın
ağlı qaçıb və təzədən seçməyini
əmr etdi. Gənc oğlanlar kiçik şahzadənin
yanından bir də keçdilər və qız heç
kimə diqqət yetirmədi. Amma keçəl muzdur
keçən kimi qız o saat almanı atdı ona. – Qoy belə olsun! –dedi padşah. Qızlar verildilər ərə. Bağbanın
qulluqçusu da öz arvadını götürdü, qoydu
onu bağda özü üçün ayrılmış
daxmaya. Bir dəfə, padşah xəstələndi və həkim
məsləhət gördü ona maral əti yeməyi.
Padşahın hər iki sevimli kürəkəni maral
dalınca ova yollandı. Bağbanın muzduru, öz
arvadını padşahın yanına göndərdi onun
üçün bir at istəməyə ki, o da, onlar kimi
getsin ova. Qız getdi, amma padşah qəzəbləndi ona və
qovdu onu öz yanından. Pərt olmuş arvad qayıtdı
ərinin yanına və dedi ki, atası at vermədi. Gənc
o saat əllərini bir-birinə vurdu: onun atı ilə
birlikdə şiri və pələngi qaça-qaça
onun yanına gəldi. O paltarını dəyişdi, mindi
qaçağanına, götürdü öz vəhşi
heyvanlarını və getdi ova. O, şir və pələngə
tapşırdı ki, meşədə və dağda olan
bütün heyvanları bir dərəyə qovsunlar,
özü isə durdu bu dərənin ağzında. Birdən
o görür ki, onun bacanaqları ona tərəf gəlir.
Amma onlar ondan onlara diri maral yox, yalnız maral əti
satmağını istədilər. O razı oldu. Amma
bacanaqlarına maral əti satmaq üçün maral kəsən
vaxt dodağında belə zümzümə etdi: – Keçsin bütün dadı ayağına və
başına! Bacanaqlar maral ətini ondan satın aldılar və
apardılar özləri ilə evə. Ət o saat
bişirildi və təqdim edildi xəstə padşaha.
Padşah əti yedi, amma ət tamamilə dadsız idi və
onun xəstəliyini sağaltmadı. Padşahın
kiçik kürəkəni ki, gətirmişdi evə
maralın baş və ayağını, onun arvadı
onlardan baş-ayaq bişirdi və apardı atasına.
Padşah istədi atsın onun xörəyini və rədd
etsin onun təklifini, amma onun arvadı yalvardı: – Mənim xətrimə, bir az ye! Əgər sən
bu xörəkdən yeməsən, heç olmasa bir balaca,
onda qızın qəlbini qırarsan. Nə etsin… Padşah baş-ayaqdan bir
az yedi və möcüzə – yox oldu padşahın xəstəliyi! – Yoxmu yenə bu
xörəkdən? – deyə padşah soruşur öz
qızından. – Yalnız, bir balaca kişim
üçün saxlamışam, –cavab verdi qız. – Nə olar, gətir onu da! – deyə
yalvarır qızına, xəstə padşah. Qız xörəyin qalanını da
gətirdi. Padşah yedi və tamamilə sağaldı. Bir müddət keçəndən sonra
padşahın yanına çapar gəlir, xəbərlə
ki, qonşu padşah onun üstünə müharibəyə
gəlir. Padşah öz ordusunu toplayır və gedir
düşməni qarşılamağa. Amma düşmənin
gücü daha çox idi və bunu görəndə,
padşah qorxdu ki onlara qalib gələ bilməyəcək.
O vaxt ki onlar çıxdılar döyüş meydanına
və düzdülər öz qoşunlarını,
padşah gördü ki, uzaqdan gözəl və
güclü bir atın üstündə bir cavan oğlan
çapa-çapa gəlir. Onun yanında isə qorxulu vəhşilər
–şir və pələng. Budur, yaxınlaşdı o
öz heyvanları ilə və şığıdı rəqib
ordusunun üstünə, qırdı və
dağıtdı onu. Buna təəccüblənən və
sevinən padşah da fikirləşir: «kim ola bilər bu?».
Amma birdən o gördü ki, onun tanımadığı
dostu düşmən oxuna tuş gəlib və qanı
damır. Padşah tez ona yaxınlaşdı və
gördü ki, ox onun qolunu yaralayıb. O çıxardı
öz yaylığını və sarıdı onun qolunu və
öz ordusu ilə qayıtdı evə. Sabahı gün padşah böyük qonaqlıq
düzəltdi, necə ki, bütün şəhəri
çağırmışdı. Padşah öz
qonaqları arasında gəzdi və diqqət yetirdi ki, qolu
sarıqlı cavan oğlan yoxdur. – Qalmadımı şəhərdə başqa kimsə?
–deyə o soruşur. Bütün şəhəri gəzdilər və
padşahın bağında bağbanın nökərini
tapdılar və gətirdilər ziyafətə. O vaxt ki
qonaqlar yeməkdən əvvəl başlayırdılar əllərini
yumağa, onda, padşah gördü ki, bağbanın
köməkçisi bir əli ilə
sarğını açdı və yudu qanını.
Padşah öz yaylığını tanıdı,
yaxınlaşdı ona, götürdü onu əlinə və
söylədi bütün camaata dünənki davanı, o
sonra öz qızını, seçdiyi ərə görə
təriflədi, öz kürəkənini əzizlədi və
mükafatlandırdı və onu öz vəliəhdi təyin
etdi. 4.Tülkü və Armudanbəy
Biri var idi, biri yox idi. Bir Armudanbəy
var idi. O, tamamilə fağır idi və əlindən bir
iş gəlmirdi. Bu Armudanbəy
vurulmuşdu padşahın qızına və ondan
ötrü ölürdü. Bir dəfə, onun yanına
Tülkü gəldi və dedi: – Armudanbəy, gəl qardaş
olaq və mən sənün
üçün şahzadə qızı
düzüb-qoşaram! – Yaxşı, –dedi Armudanbəy
və onlar qardaş oldular. Tülkü getdi padşahın yanına və Armudanbəyin adından ölçü istədi,
hansı ki, padşah bir qəpiklik sikkələri öz xəzinəsində
ölçür. Padşah əmr elədi versinlər ona
ölçünü. Tülkü gətirdi
ölçünü Armudanbəyə,
hardansa birqəpiklik tapdı, qoydu onun
içinə və onu qaytardı geriyə. Padşah
baxdı ölçüyə, gördü onun içində
qəpiyi və fikirləşdi: «görünür onlar pul
ölçüblər. Yəqin ki varlı
adamdır bu Armudanbəy!» Bir neçə
gündən sonra, Tülkü padşahın yanına
yollandı və Armudanbəyin
adından ölçü istədi, hansı ki, padşah
öz xəzinəsində ölçür iyirmi qəpiklik
sikkələri. Padşah verdi. Tülkü
ölçünü özü ilə apardı, tapdı hardansa iyirmiqəpiklik sikkə, soxdu onu
ölçünün içinə və onu qaytardı
dala. Padşah ölçünün içində sikkəni
gördü və daha çox heyrətləndi Armudanbəyin varlılılığına.
Bundan sonra o, padşahın yanına ölçü istəməyə
getdi, hansı ki, o qızıl pulları ölçür.
Ona ölçünü verdilər. O istədi kimdənsə
qızıl pul, yerləşdirdi ölçünün
içində və qaytardı onu dala. İndi padşah
tamamilə əmin oldu ki, Armudanbəy elə
varlı adamdır, necə o özü. Bir neçə gün keçir və Tülkü
gedir padşahın yanına onun qızını Armudanbəy üçün istəməyə.
Padşah razı olur. Qırx gün, qırx gecə o,
qızına toy çaldırdı və verdi onu Armudanbəyə. Gəlini
adaxlısının evinə aparmaq vaxtı çatanda,
Tülkü qaçdı padşahın yanına və
ondan istədi bir at versin ona, belə ki, dedi o, Armudanbəyin ilxısı uzaq dağlarda
otlayır və ona çətindir oradan
özünə at götürmək. Padşah ona çox
qaçağan bir at verdi, o oturdu atın üstündə və
çapa-çapa çıxdı hamıdan qabağa.
Bütün sürü və ilxıların
çobanlarına, hansılar ki, o, yol boyu rast gəldi, o
dedi ki, onun ardınca padşah ordusu gəlir və əgər
padşahın nökər və əyanlarının «bu
sürü, yaxud ilxı kimindir?», sualına onlar deməsələr
ki bütün bunlar Armudanbəyə məxsusdur,
onda, ordu aparacaq həmin sürünü özü ilə və
onlara heç nə saxlamayacaq. O vaxt ki, Tülkünün
keçməsindən sonra, həmin yol ilə, şahzadə
qızı Armudanbəyin evinə qoymaq
üçün padşah ordusu gəlirdi və
rastlaşırdılar sürü və ilxılarla,
soruşdular: «kimindir onlar?», onda, bütün çobanlar
cavab verdilər ki, bunlar Armudanbəyə
məxsusdur. Heyrətləndi padşahın əyanları Armudanbəyin saysız-hesabsız
sürülərinə və tükənməz sərvətinə
və ona qibtə etdilər ki, o alıb özünə
gözəl şahzadə qızı. Bu arada, Tülkü
çapa-çapa bir qəşəng evin yanına gəldi,
Hansı ki məxsusdur üç qardaş divə və
onlara dedi ki, padşah sayı hesabı bilinməyən ordu
ilə onların üstünə davaya gəlir və əgər
onlar saman tayasının içində gizlənməsələr,
qəfildən ordu gəlib onları tutar və öldürər,
belə ki, onlar artıq bura çox yaxındır. Divlər
qorxdular və həyəcanlandılar. Nə etsinlər
–saman tayasının içinə girdilər və gizləndilər.
Gəlib çatdı ordu, nökər və əyanlar və
gətirdilər şahzadə qızı. Qonaqlar Armudanbəyin evinin gözəlliyinə
baxmaqdan doymur, Tülkü isə onlara deyir: – Hörmətli qonaqların şərəfinə
atəşfəşanlıq düzəltmək
lazımdır, –və tayanı yandırdı. Alov buludlara qədər
qalxdı və bütün divlər onun içində məhv
oldu. Beləliklə, bu yoxsul və lüt Armudanbəy
padşah kürəkəni və var-dövlət sahibi oldu. Bir dəfə, Tülkü Armudanbəyin
ona qarşı sədaqətini yoxlamaq istədi və ona belə
dedi: – Armudanbəy, mən sənin
üçün nə qədər yaxşılıq etdim,
sən də mənim üçün heç olmasa, birini
et! – Necə? –soruşdu Armudanbəy. – Bax belə: nə vaxt mən öldüm, məni
layiqincə dəfn et və mənim şərəfimə
möhtəşəm təziyyə mərasimi
düzəlt! –dedi Tülkü. Armudan bəy söz verdi. Bir dəfə, Tülkü həyətdə
uzandı və özünü yalandan ölülüyə
qoydu. Gəlib çıxdı Armudanbəy,
gördü ölü Tülkünü,
çağırdı nökəri və onlara göstəriş
verdi ki, Tülkünün quyruğundan tutub həyətdən
kənara atsınlar. Tülkünü atdılar. O çox əzildi,
amma ayağa durdu və axsaya-axsaya gəldi Armudanbəyin
yanına və onu alçaqlıq etdiyinə və vədinə
xilaf çıxdığına görə məzəmmət
etdi. Armudanbəy öz hərəkətindən
utandı, amma o vaxt ki, növbəti dəfə Tülkü
doğrudan öldü, onda o qorxdu ki yenə də
yalandandır, molla çağırıb, onu təmtəraqla
dəfn etdi və onun şərəfinə ehsan verib
hamını heyrətə saldı. 5.Yuxu
Keçmiş zamanlarda bir padşah
yaşayırdı. Bir dəfə, o, yuxuda gördü ki hansısa düşmən onun üstünə
gəlir, onun bütün ordusunu dağıdır və onun
bütün gəmilərini məhv edir. Padşah belə
bir yuxudan qorxdu və qorxudan elə qışqırdı ki,
ayıldı. O görəndə ki bu yuxudur, özünə
gəldi və təzədən yatdı; amma o, ikinci dəfə
də, belə yuxu gördü. Bundan sonra, padşah bir xeyli
müddət yata bilmədi. O vaxt ki üçüncü dəfə,
onlar yenə də yuxusuna girdi, onda, onun yuxusu tamam
qaçdı: o, səhərə qədər
gözünü yuma bilmədi, bütün gecəni fikirləşdi
ki, demək, bu olacaqdır. Səhər o, öz arvadına
qorxulu yuxusu barədə danışdı. O əmin idi ki
onun yuxusu mütləq çin çıxacaqdır: o,
qorxulu düşmənə məğlub olacaq, öz səltənət
və sərvətini itirəcək və dünyanın
gözü qarşısında bədnam olacaqdır. «Yox,
lazımdır qaçmaq» fikirləşdi o, «belə
biabırçılıqdan qaçmaq və hardasa uzaqlarda ölmək! Onda, heç
olmasa, mən bədnamçılıqdan xilas olaram». O
öz arvadını və iki oğlunu da götürüb
qaçdı. Padşah və onun ailəsi az getdi, çox getdi və
nəhayət, gəlib çatdılar, bir meşənin
yanına. Axşam idi. Padşah, taqətdən
düşmüş uşaqlarının və
arvadının dincəlməsi üçün, istədi
meşədə gecələsin. Onlar yer elədilər meşənin qalın yerində,
ocaq qaladılar və oturub dinclərini aldılar. Gecə, qəflətən, onların yanına bir
adam gəlib belə dedi: – Bizim karvan buradan bir az uzaqda dayanıb; orda
doğası qadın var. Sən öz arvadını
qoyarsanmı, biz duran yerə getsin və həmin arvada,
doğan vaxt kömək etsin. – Yaxşı, – dedi padşah və göndərdi
öz arvadını. Xeyli gözlədi uşaqlar öz
analarını, amma ana, bir də, qayıtmadı. Nəhayət,
onlar atalarına dedilər: – Ata, bizim anamız qayıtmır; get gör o hardadır. – Yaxşı! – dedi ata və getdi. Padşah karvanı nə qədər axtarsa da,
heç nə tapmadı: karvan artıq çoxdan getmiş
və padşahın arvadını aparmış. Padşah
döndü öz uşaqlarının yanına və onlara
danışdı bu barədə; uşaqlar analarından ötrü
xeyli ağladılar və nəhayət, yatdılar. Onlar səhər
durub yollarına davam etdilər. Oğlanlardan biri, yolda
qaldı; meşədən çıxmış ac qurd, onu
tutub apardı. Bədbəxt ata, qaçdı qurdun
dalınca, amma ona çata bilmədi. Bir kəndli,
oğlanı aparan qurdu görüb onu öldürdü,
oğlanı isə gətirdi öz evinə. O,
sağaltdı onun yaralarını və qoydu öz
yanında yaşasın. Bu arada, padşah özünün o biri oğlu ilə
yollarına davam etməkdə idilər və gəlib
çıxmışdılar bir çayın kənarına.
Onu keçəndə oğlan yıxıldı suya və
su onu apardı. Padşah nə qədər cəhd etsə də,
oğlunu xilas edə bilmədi. Su oğlanı apardı bir
dəyirman navalçasına. Burada, təsadüfən dəyirmançı
eşitdi çarxın altından oğlanın
çığırtısını, o saat boşaltdı
suyu bir tərəfə və xilas etdi onu. Dəyirmançı
bu hadisəyə sevindi və oğlanı
övladlığa götürdü, belə ki, öz uşağı yox idi. Onun zavallı
atası ki, itirdi hər şeyi: padşahlığı, sərvəti,
arvadını və uşaqlarını, sözlə demək
olmayan öz dərdi ilə dünyanı səyahətə
çıxdı. O, sərgərdan dolaşdı işıqlı
dünyanı yaxşı-yaxşı, oldu hər yerdə və
hər tərəfdə və nəhayət, tale gətirdi
onu bir ölkəyə, hansı ki, orada o, yoxsulluq içində
və tək tənha yaşamağa başladı. Təsadüfdəndir
ki bu ölkənin padşahı öldü və camaat
özlərinə yeni padşah seçməli oldu. Bu xalqda
belə bir ənənə var idi ki, padşah seçiləndə
hamısı kiçikdən böyüyə qədər,
yığılardılar meydana, qəfəsdən
buraxardılar «Dövlət-Quşu»nu və
o kimin başına qonsa idi, onu da padşah seçərdilər.
Bütün xalq yığıldı meydana və
buraxdılar «Dövlət-Quşu»nu.
Quş uçdu, uçdu və oturdu, elə, bədbəxt
padşahın başına. –Yox, o dilənçidir, onun işi sədəqə
dilənməkdir, o, padşah işini görə bilməz!
–deyə camaat haray-həşir saldı. Buraxdılar «Dövlət-Quşu»nu
ikinci dəfə, sonra isə bir də
üçüncü dəfə və o yalnız dilənçi-padşahın
başına qondu. Camaat təəccübləndi buna və
dedilər: – Onu sınaqdan keçirək: əgər o edə
bilsə, onda, onu padşah seçərik. Həmin şəhərin yanında dəniz var idi;
nə qədər gəmi düzəltsələr də, nə
qədər əziyyət çəksələr də,
heç cürə dənizdə üzə bilmirdilər: gəmilər
yerindən tərpənmirdi. Beləliklə, camaat
zavallıdan soruşdu ki, onlar dənizdə hərəkət
etmək üçün nə etməlidirlər? Bir vaxtlar
gəmiləri az olmamış və özü isə bir dəfə
də dənizində üzməmiş sabiq padşah, onlara
gəmiqayırma və dənizçilik sənətini
öyrətdi və padşah seçildi. Bir müddət keçdi. Bir dəfə, padşah
ovdan evə qayıdırdı və gördü ki, yolla kəndli
gedir, yanında da köməkçisi: gənc, qədd-qamətli
və yaraşıqlı oğlan. «Qoy alım bu
oğlanı: o mənə xidmət edə bilər», fikirləşdi
padşah, aldı kəndlidən gənc oğlanı və
gətirdi evə. Bir müddət sonra, o getdi öz ölkəsini
gəzməyə. Bir dəyirmanın yanından keçəndə,
padşah görür ki, orada dəyirmançı bir cavanla
oturub, lap oxşayır onun quluna. «Qoy alım onu dəyirmançıdan:
o mənim qonaqlarıma qulluq edə bilər», deyə fikirləşdi
padşah və aldı onu. Hər iki qul ona xidmət etməyə
başladı. Bir dəfə padşahın paytaxtına bir karvan
daxil olur. Bu karvanın sahibi, varlı
tacir, sərbəst ticarətə icazə almaq
üçün, öz mallarından ən qiymətli
şeyləri padşaha aparır və şəxsən
girir padşahın yanına. Padşah ona təklif edir
öz yanında şam etsin və gecələsin. Onda, tacir
dedi ki, o qorxur öz karvanının qarət olunmasından və
padşahdan istədi ora qarovul göndərsin. Padşah
öz iki cavan qulunu göndərdi ora. Gecə qullardan birinin
bərk yuxusu gəldi və o yoldaşına dedi: – Mənim yuxumun qaçması üçün mənə
nəsə bir şey danış, mənim
bərk yuxum gəlir! Yoldaşı başladı ona söhbət etməyə
ki, bir vaxtlar, onun atası padşah idi. Bir dəfə o,
qorxulu yuxu gördü, uşaqlarını və
arvadını götürüb öz paytaxtından
qaçdı; onlar dayandılar meşədə; gecə
onların yanına, yaxınlıqdan keçən karvandan
bir adam gəldi və onların atalarını aldadıb,
analarını apardı… O vaxt ki yoldaşı söylədi
bunu, birinci qul ayağa qalxdı, qucaqladı onu və
ağladı, bildirdi ki, o onun qardaşıdır. Bu vaxt,
tacirin çadırından, onların söhbətinə
qulaq asmış qadın çıxdı, onların hər
ikisini qucaqladı və ağladı, bildirdi ki onlar onun
uşaqlarıdır və o, onların anasıdır.
Qadın öz oğlanlarını saldı
çadırın içinə və onlar xeyli söhbət
edəndən sonra orda yatdılar. Səhər tezdən,
tacir geri döndü və görür ki, padşahın
nökərləri onun çadırının içində
yatır; o qayıtdı və onlardan padşaha şikayət
etdi. Padşah əmr elədi qulları və qadını
onun yanına gətirsinlər. Qadın, padşaha hər
şeyi söylədi. Onun birinci sözündən,
padşah məsələdən hali
oldu, qucaqladı öz arvadını və
uşaqlarını və onları duz kimi yaladı. Şad
olmuş padşah, bundan sonra əmr elədi ki, onun ölkəsindən
tacirin qovsunlar və öz arvadı və uşaqları ilə
və firavan yaşamağa başladı. 6. Qabiliyyətsiz oğul
Biri vardı, biri yoxdu. Bir varlı vardı. Onun da, vardı bir oğlu,
hansı ki o çox sevərdi. Var-dövlətdən
başqa, varlının qeyri-adi şeyləri də var idi:
elə papağı var idi ki, əgər, kimsə
qoysaydı onu başına, olardu gözəgörünməz;
var idi tütəyi, hansı ki səsi ilə bütün
adamlar yığılardılar onun yanına və təzim
edib deyərdilər: «Nə əmr edirsən cənab? Biz sənin
qulluğundayıq!» Nəhayət, vardı kisəsi,
hansı ki torpağı çevirərdi qızıla. Bu varlı, öləndə vəsiyyət etdi
ki, onun oğlu sənət öyrənməsin, belə ki o
çoxlu sərvət saxlayır ona: «olsun» fikirləşdi
o, «oğul yeyər, içər və yaşayar kefi istəyən
kimi, zəhmətsiz və əziyyətsiz». Amma atasının ölümü ilə, oğul hər
işdə qabiliyyətsizlik göstərdi və
gününü kefdə və əyləncədə
keçirdi. Bu ölkədə bir padşah vardı, hansı ki
onun çox yaxşı dama oynayan gözəl bir
qızı vardı. O qız eşitdi ki onun ölkəsində
bir kefcil cavan var, hansı ki sahibdir üç möcüzəli
şeyə və xoşlayır dama oynamağı.
Şahzadə qız, atasından istədi həmin cavanı
onun yanına dəvət etsin. Cavan oğlan, gözəlçə-şahzadəni
görən kimi, o saat ona vuruldu. Onlar başladılar dama
oynamağa. Necə ki şahzadə yaxşı dama
oynayırdı, elə də o uddu oğlanı–
onun sehirli kisəsi və tütəyi
ilə birlikdə bütün xəzinələrini; bunda
yalnız qaldı bircə papaq. Sonra, qız göstəriş
verdi ki yoxsullaşmış gənci evdən qovsunlar: guya, ədəbsizlikdir:
yoxsul adamın padşah evində olması! Bir dəfə, bu şəxs qoydu öz gözəgörünməzlik
papağını və getdi padşah evinə, baxmağa
gözəl şahzadəyə. O girdi otağa və
gördü ki padşah, padşah arvadı və şahzadə
qız oturub, üçü də plov yeyir; o da oturdu
onların yanında və başladı yeməyə. Onlar
gördülər ki onlar üçdülər,
amma plovu yeyir dörd nəfər. Nə qədər hər ətrafa
baxdılar, heç kimi görmədilər. O vaxt ki yeməkdən
sonra padşah qızı qalxdı, onda, qız təsadüfən,
toxundu cavan oğlana, bu səbəbdən də onun
papağı düşdü və onlar gördülər
onun özünü necə, elə də onun
papağını. Onda, padşah qızı bir də dama
oynamaq xahişi ilə yapışdı yaxasından; onlar
oynadılar və padşah qızı papağı da uddu,
bundan sonra, yenə göstərişi verdi onu evdən
qovsunlar. Axırıncı sərvətini itirəndə, bədbəxt
gənc başladı kədərlənməyə və
ağlamağa. O, yollandı səyahətə. Bir dəfə, o,
başını aşağı salıb gedirdi, belə
girdi bir bağa. O gördü ki alma ağacından gözəl,
qırmızı almalar sallanır; ac gənc, əlini
uzadıb bir alma dərdi və yedi. Və birdən onun
başında iki uzun, haçalanmış buynuz bitdi! O
başladı daha çox ağlamağa və kədərlənməyə:
az idimi onun başıma gələn bəlalar? Və budur,
daha bir bəla, bəli, özü də daha
böyüyü! Hara gedəcək o, bu buynuzlarla? O, birtəhər
aralandı ağacın yanından və davam etdi yoluna.
Gördü öz qarşısında başqa bir ağac,
hansı ki üstündə vardı qozalar. O dərdi bir
qozanı və yedi. Və budur, qopdu onun əcaib
buynuzları və düşdü onun ayağının
altına. Gənc şad oldu bu hadisəyə. «İndi mən
padşah və padşah qızından heyfimi
çıxaram!» – düşündü o, çoxlu alma və
qoza dərdi və gətirdi evə. Evdə o seçdi ən yaxşı almaları və
göndərdi padşah qızına hədiyyə.
Padşah, xanımı və qızı ilə almaları
yeyən kimi, onlardan hər birinin başında iki buynuz
çıxdı! Padşah mat-məəttəl qaldı bu
qəribə hadisəyə və bu biabırçı bəzəkdən
qurtulmaq üçün yığdı bütün öz
həkimlərini və cərrahlarını. Həkim və
cərrahlar fikirləşdilər, fikirləşdilər və
bir çarə tapa bilmədilər. Onda, gənc gəldi
padşahın yanına və dedi ki o, onları sağaldar,
bu şərtlə ki padşah öz qızını versin
ona. Nə etməli. Padşah öz qızını verdi
ona, o da verdi onların hərəsinə bir qoza; onlar yedilər
bunları və qopdu onların buynuzları. Bundan sonra, gənc,
padşah qızından tütəyi aldı və
çaldı onu; onda, toplaşdı bütün adamlar, seçdilər
onu padşah, bu yolla da, padşahın bütün dövlət
və sərvəti keçdi xoşbəxt gəncin əlinə. 7. Kimi Allah saxlasa o məhv olmaz
Keçmiş zamanlarda bir yoxsul yaşayırdı.
Onun bir arvadı və bir kiçik oğlu var idi. Hər
gün, bu yoxsul gedərdi meşəyə, gətirərdi
belində bir şələ çırpı, satardı onu
və qazandığı pulla saxlayardı öz ailəsini.
Bir dəfə, o, meşəyə gedəndə, bir adam onun
yolunu kəsib soruşdu: – Qoca, hansını götürmək istəyərsən:
qanuni, halal qazanıl-mış bir
manatı, ya qeyri-qanuni on manatı? Qoca cavab verdi ki halal qazınılmış bir manat
haram yolla əldə olunmuş on manatdan yaxşıdır.
Onda, tanımadığı şəxs cibindən bir manat
çıxardı və verdi qocaya. Şad olmuş yoxsul,
döndü geri və üz tutdu bazara; burda o gördü ki
bir quş satırlar, qoca öz manatına aldı onu və
gətirdi evə ki, oğluna hədiyyə versin və onu
sevindirsin. Həmin gün, onlar ac qaldılar, niyə ki qoca
meşəyə getmədi və
çır-çırpı satmadı; amma oğlan
aclıq hiss etmirdi, niyə ki çox məşğul idi
öz quşu ilə. O biri gün, səhər, onlar
gördülər ki quş qanadlarını
çırpdı və ağzından bir qızıl pul
saldı. Yoxsul ailə bu xoşbəxtliyə sevindi, quş
isə hər gün onlara bir qızıl pul bəxş etməkdə
davam etdi. Beləliklə, məlum oldu ki bu quş «Dövlət-Quşu»
– xoşbəxtlik və var-dövlət quşu imiş.
Yoxsullar varlandılar və başladılar
qayğısız yaşamağa. Bir müddət keçdi, qoca öldü, qaldı
arvadı və oğlu. Bir dəfə, ana bazarlıq etmək
üçün getmişdi bazara; orada, o, cavan bir kişi ilə
tapışıb ona ürəkdən vuruldu. O, cavan kişini öz evinə dəvət etdi və
onunla evlənməsini təklif etdi. O, məşuquna, hətta,
«Dövlət-quşu»nu göstərdi və
başa saldı ki, bu quş hər gün onlara bir
qızıl pul verir. Cavan kişi getdi öz dostunun, dərvişin,
yanına və ona möcüzəvi quş barədə
danışdı. Dərviş dedi ki kim yesə bu quşun
başını, o, padşah olmalıdır. Aşiq
qadın, gənc oğlanı öz yanına gətirmək
üçün onun yanına bir də gedəndə, o, buna
dedi ki onun yanına gəlməyəcək və onunla evlənməyəcək,
ta o vaxta qədər ki o hələ quşu kəsməyib və
ona yeməyə verməyib. Axmaq qadın quşu kəsdi və
onu bişirib öz evində qonağını gözlədi.
Oğlu məktəbdən qayıtdı, gördü ki onun
quşunu kəsiblər, o dəqiqə başladı
ağlamağa. Uşağın keçmiş dayəsi, bu
səbəbdən onu çox sevən qonşu qarı, həmin
vaxt, onlarda idi və anasından tələb etdi ki o,
oğluna bir az quş əti versin ki, bu bəlkə uşağı sakitləşdirdi. Amma
anası qəti surətdə imtina etdi və ona heç nə
vermədi. Onda, qarı quşun kəsilmiş
başını axtarıb tapdı, onu odda qızartdı və
verdi uşağa. Uşaq başı yedi və sakitləşdi. Qonaq gəlir; qadın quşu süfrəyə
qoyur. – Bəs başı hanı? – deyə qonaq
soruşur. – Başını oğluma verdilər,
çünki, o quşdan ötrü ağlayırdı, –
deyə cavab verdi qadın. Bu sözləri eşidəndə, cavan kişi durdu
ayağa və getdi evə, dedi ki onunla evlənmək istəmir.
O biri gün, qadın yollandı onun yanına ki öyrənsin
niyə imtina etdi. Cavan kişi dedi ki, əgər arvad
quşun başını yeyən uşağın
başını kəsməsə və ona verməsə,
onda, o heç vaxt onunla evlənməyəcək. Cavan
kişiyə bəslədiyi məhəbbətin təsirindən
ağlı qaçmış ana, şeytanın təhrikinə
qulaq asdı və qərara gəldi öz bircə
balasının başını kəssin... Bunu dayə
bilir; o, oğlanı oğurlayır və onunla
qaçır başqa ölkəyə. Səfeh qadın, məhrum
olur öz oğlundan da, öz məşuqundan da, öz qiymətli
quşundan da. Bu arada, qarı ilə uşaq gəlib
çatdılar bir şəhərə və orada qarı
bir bağbanın yanında işə düzəldi. Onlar
uşaq böyüyənə, güclü və
ağıllı gənc olana qədər orda
yaşadılar. Bir dəfə, bu şəhərə
çox yaxşı ox atan bir bahadır gəldi; amma onun
yayı o qədər möhkəm idi ki, onun özündən
başqa, heç kim onu darta bilmirdi. Bu bahadır, o yerin
padşahına müraciət edib belə dedi: – Kim çəksə mənim yayımı, mən
ona min manat verəcəyəm; amma, əgər, heç kim
onu darta bilməsə, onda, mən şəhərdən on
min manat tələb edəcəyəm. Onda, padşah yığdı şəhərin
bütün güclülərini, lakin onlardan heç biri,
yayı çəkə bilmədi. Bu zaman, bağbanın
köməkçisi padşaha xəbər göndərdi ki
o, bahadırın yayını çəkə bilər.
Padşah baxdı oğlana və inanmadı ona,
çünki o hələ çox gənc idi. Amma gənc
ona dedi ki o, yayı çəkə bilər və bunu edəcək
əvəzində nəsə almaq
üçün yox, edəcək uzun müddət
çörəyini yediyi şəhər üçün,
bir də, onun üçün ki, lovğa yadellinin təkəbbürünü
azaltsın. Padşah onun yarışa çıxmasına
razılıq verdi. Bütün şəhər
yığıldı meydana. Bahadır öz yayını və
oxunu verdi gəncə; gənc onu elə
möhkəm dartdı ki, yay da, ox da parça-parça oldu;
pəhləvan pərt oldu və çıxıb getdi.
Bundan sonra, bağbanın nökəri padşahın
sevimlisi oldu: padşah gətirdi onu öz yanına və o,
sarayda yaşamağa başladı. Bir müddət keçdi. Bir gün padşaha xəbər
verirlər ki, onun ölkəsində əjdaha peyda olub və
o yolu üzərində hər şeyi dağıdıb məhv
edə-edə şəhərə tərəf gəlir. Bu xəbər
padşahı sarsıtdı və buna görə o dedi ki,
kim onun təbəələrini bu əjdahadan xilas etsə,
öz qızını ona verəcək. Padşahın
sevimlisi, bağbanın sabiq nökəri bildirdi ki o, əjdahanın
qabağına çıxmaq istəyir. Amma padşah ona
qıymadı və dedi ki o hələ çox gəncdir, nəhənglə
bacarmaz və məhv olar və bu halda, onun doğmaları
padşahdan narazı qalar. Amma gənc cavab verdi ki onun
heç bir doğması yoxdur və əgər, o, əjdaha
ilə mübarizədə təsadüfən həlak olsa,
heç kim padşaha irad tutmayacaq, buna görə o,
padşaha yazılı iltizam verdi. Əvəzində də,
padşahın dilindən kağız aldı ki, əgər,
o, əjdahaya qalib gəlsə, padşah öz
qızını ona verəcək. Bundan sonra, o, padşahdan
onun şəxsi kəhər atını və xəzinə
saxlanılan yerdə saxlanılan zəhər hopdurulmuş
şəxsi qılıncını istədi. Padşah götürdü iyirmi minlik ordu,
arvadını və qızını və getdi tamaşa
etməyə, öz sevimlisinin əjdaha ilə
vuruşmasına. Bir müddətdən sonra, onlar
gördülər ki əjdaha onlar tərəfə gəlir;
onda, gənc çıxdı onu qarşılamağa. O, əjdahaya
yaxınlaşaraq ox atdı; əjdaha özünü itirdi.
Gənc çapdı onun lap yanına və gördü ki
ox girib onun sağ gözünə; o cəld atdan
düşdü, üzdü əjdahanın
başını və bunu, qorxudan ora yaxın gələ
bilməyən orduya xəbər verdi. Qalib, əjdahanın
başını dörd atın üstündə göndərdi
padşaha; padşah onu görüb, dövlətinin
böyük bəladan xilası üçün Allaha
şükürlər etdi. O, yoxsullara çoxlu pul
payladı və xeyli qurban kəsdirdi. Hamı gəncin
igidlik və qorxmazlığını təriflədi,
padşah isə ona xələt verdi. Bundan sonra, öz vəzirlərini
və başqa əyanlarını yığdı və
onlara dedi ki, vəd etdiyinə görə, o öz
qızını verməlidir gəncə;
hamı padşahın qərarından razı qaldı və
hazırlaşdılar toya. O arada, padşahın münəccimi
dedi ki, bu adam nə vaxtsa «Dövlət-Quşu»
quşunun başını yeyib və padşah olacaqdır.
Təmtəraqlı toy çaldılar və padşahın
qızını verdilər gəncə.
Bundan sonra padşah yığdı öz təbəələrini
və onlara dedi: – Mənim oğlum yoxdur; özüm də
qocalmışam, öz işimin öhdəsindən gələ
bilmirəm; bu gənc, mənim kürəkənim isə, əjdahanı
öldürdü və sizi ondan xilas etdi, mən istəyirəm
onu öz yerimə padşah qoyum; razılaşın buna! Hamı razılaşdı və gənc, padşah
oldu. Bir müddətdən sonra, yeni padşah, öz
anasını və onun məşuqunu axtarıb tapdı.
Öz oğlunu tanıyan ana, öz hərəkətindən
xəcalət çəkdi və
bağışlanmasını istədi, onun məşuqunu
isə asdılar. Nuxa rus – sünni-tatar uçilişinin
müəllimi S. Abdurrəhman
tərəfindən qələmə
alınmışdır. Rus
dilındən tərcümə etdi:
Aydın Məmmədov |
|
[1] yerli tatarlara (–şəkililərə, A.S.) görə insan şəklində olan div, yaxud dev –nəhəng boya və hədsiz gücə malikdir; amma onun buğa buynuzu və buğa quyruğu var; Adəm övladı ilə isə daima ədavət saxlayır, Cоб.